torsdag den 27. februar 2014

Sjove fastelavnssange og lege - tralaleg.dk

Fastelavn er lige om hjørnet...
Måske skal børnene ud og rasle med bøsserne!

Mel.: Der sad to katte på et bord
Nu er det fastelavn igen,
krittevitte vit bom bom,
og pengene de rasler ind,
krittevitte vit bom bom,
og hvis jeg ingen penge får,
krittevitte vitte vitte vitte vit bom bom,
så kommer vi til næste år,
kritte vitte vit bom bom.

Fastelavn er mit navn...
Syng den med fagter og brug tørklæder/små instrumenter!
Ideen er hentet fra sangbogen "Fagtesange for de yngste"

Læg tørklæder og instrumenter ind i midten

Fastelavn er mit navn,           dans udenom tørklæder og instrumenter  
boller vil jeg have.                 form boller med hænderne
Hvis jeg ingen boller får,        lav en "truende" bevægelse med knyttet hånd
så laver jeg ballade.              spræl med arme og ben

Boller op, boller ned,            peg op og peg ned
boller i min mave.                 hold på maven
Hvis jeg ingen boller får,       lav en "truende" bevægelse med knyttet hånd
så laver jeg ballade.              spræl med arme og ben

Syng sangen igen og "lav ballade" med tørklæder og instrumenter.
I kan f.eks bruge rasleæg, maracas, håndbjælder, grydelåg m.m.

Sjove sanglege/lege til fastelavn...
Jeg gik mig over sø og land. Børnene skiftes til at stå i midten og bestemme hvad I skal lave.
Bide til bolle-leg. Træk en snor gennem hver fastelavnsbolle. Der skal være én til alle. Hæng derefter bollerne op på en lang snor ved siden af hinanden. Hvert barn stiller sig foran en bolle og holder hænderne på ryggen. Hvem bli'r først færdig ?? :)
Flaskeleg - den som flaskehalsen peger på! Den, som flasken peger på skal vise noget de andre gætter - eller gøre noget I har bestemt på forhånd.
Ka' du gætte hvem jeg er ? Syng først sangen! Når den er færdig lægger alle børn sig på gulvet (sammenkrøbet og må ikke kigge). En voksen lægger et tæppe over et barn og de andre skal nu gætte om det er en prinsesse, en klovn, en elefant eller ?? - der ligger under tæppet.

Ka' du gætte, hvem det er?
Ka' du gætte, hvem det er,
der ligger under tæppet nu,
tip, tap. tæppet nu.
Ka' I gætte, hvem det er.







Ingen kommentarer:

Send en kommentar